9 ‘geheime’ internet marketing tips voor je praktijk

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Steeds meer therapeuten en begeleiders beginnen de kracht te ontdekken om zichzelf via internet te profileren en daarmee cliënten aan te trekken. Deze profilering gebeurt echter door menigeen niet even effectief en geeft ze daarom niet de resultaten waarop ze gehoopt hadden. Ik zie dat het hierbij meestal om een aantal eenvoudige fouten gaat die belemmeren dat zij die cliënten of type cliënt aan trekken die ze willen.

Voor een succesvolle profilering is het belangrijk dat het profiel overtuigend is. In het kort komt dit erop neer dat het duidelijk moet zijn welk type cliënt jij het meeste te bieden hebt.

Hier heb ik 9 toptips voor je om je praktijk effectief online te profileren:

1. Laat je van je beste kant zien met een professionele foto

Dit zou zo eenvoudig moeten zijn, maar ik zie veel foto’s die niet beantwoorden aan een professionele uitstraling. De foto’s zijn wazig, het gezicht is niet voldoende te zien, speelt zich af in een sociale setting, is een ander persoon of iets uit weggesneden, heeft niet de juiste achtergrond, enzovoort. Het gaat hier meestal om amateur en privé foto’s waar men zichzelf wel leuk op vindt staan en door er verder niet te moeite aan te willen besteden plaatst op internet.

De realiteit is, dat we allemaal snelle beslissingen en oordelen hebben op basis van een eerste indruk. Dit geldt nog meer online en veel cliënten besluiten je te bellen alleen al op basis van je afbeelding. Er zijn veel professionele fotografen die voor voor enkele tientallen euro’s een goede foto van je maken. Als alleen één potentiële cliënt op basis van jouw professionele foto besluit je te bellen en een afspraak met je maakt, heb je deze investering er in no time uit. Andersom kan het ook het geval zijn: een potentiële cliënt besluit je niet te bellen op basis van je huidige, minder professionele foto!

2. Zorg voor een duidelijke niche om je ideale cliënt aan te trekken

Realiseer je dat jij één van de vele therapeuten en begeleiders bent in Nederland. Veel professionals zijn bang dat het tegen ze zal werken als zij kiezen voor een niche, maar er is overtuigend bewijs vanuit marktonderzoeken dat dit juist vóór je zal werken. Hier een aantal vragen om echt duidelijk te krijgen wat jouw niche is om de ideale cliënt aan te trekken.

Stel jezelf de vraag, wie zijn mijn beste cliënten? In welke hulpvragen ben ik op mijn best? Wat voor soort cliënten loop ik warm voor? De antwoorden op deze vragen geven de kenmerken en problemen van je ideale cliënt.

Hoe duidelijker je bent over de doelgroep waarmee je werkt en welke problemen jij behandelt, hoe beter en sneller jij die cliënten aantrekt die jij het beste kan helpen. Uiteindelijk zul je hierdoor meer cliënten aantrekken dan het jezelf profileren als generalist die iedereen begeleidt en alle hulpvragen behandelt.

Wees een specialist en geen generalist. Wees een expert en niet één van de zovelen.

3. Zorg voor een pakkende slogan

Uit statistieken blijkt dat 80% van de mensen de kop of slogan lezen van een profiel en slechts 20% doorleest. Dit gegeven nu wetende is het een gemiste kans door veel therapeuten die geen gebruik maken van koppen op hun website en in hun promotiemateriaal.

Bedenk een boeiende kop of slogan waarmee jij de lezer meteen fascineert. Verleid ze daarna verder te lezen met boeiende subkoppen. Houd er rekening mee dat je slogan oplossings- of probleemgericht moet zijn. Welke je daarvan kiest is niet belangrijk, zolang deze maar krachtig is en verbindend met de behoeftes en problemen van jouw ideale cliënt.

4. Zorg voor een waardevolle overtuigende inhoud

Als de lezer dan geboeid is door de kop of slogan en verder leest, is het belangrijk dat deze niet onderweg afhaakt. Dit is waarschijnlijk je eerste kans om je rechtstreeks te verbinden met jouw ideale cliënt.

Als je een niche hebt, is het makkelijker om een overtuigende inhoud te maken, omdat je kunt schrijven over een specifieke strijd, pijn, verlangen of hoop van je ideale cliënt.

Schrijf in de 2e persoon om een directe verbinding met de lezer te bevorderen. Gebruik ‘je’ of ‘jouw’ (of als je dit prettiger vindt ‘u’ of ‘uw’) om te laten zien dat je weet wat de lezer bezighoudt. Vermijd klinische termen of jargon, en schrijf zeker niet in de derde persoon omdat het zorgt voor een afstand tussen jou en de lezer.

5. Gebruik zoekwoorden in je profiel om je SEO te verbeteren

Zoekwoorden zijn belangrijk en worden door Google en andere zoekmachines gebruikt om je profiel te indexeren op internet. Zoekwoorden zijn die woorden waarop mensen gaan zoeken als ze iets willen vinden op internet. Het is wat ze intypen bij Google of andere zoekmachines. Alleen al over het effectief gebruik van zoekwoorden en SEO valt een apart boek te schrijven, maar voor dit artikel geef ik je een snelle tip waarmee je meteen je voordeel kunt doen.

Kies twee of drie zoekwoorden die voor jouw dienstverlening belangrijk zijn. Kijk eventueel bij Google Keywords (even intypen bij Google) welke zoekwoorden handig zijn en hoe vaak elk zoekwoord wordt gezocht landelijk (of zelfs internationaal). Als jij je zoekwoorden hebt gevonden gebruik deze dan continu in je online profilering. Voor een blog geldt bijvoorbeeld dat circa 2 á 4% van de woorden uit deze zoekwoorden moet bestaan. Dit helpt Google te begrijpen wat er gaande is op je site en zal het helpen in een betere rankschikking.

6. Bied een gratis consult aan

Een van de makkelijkste manieren om verbinding te maken met een potentiële cliënt is een kort, gratis consult aanbieden, zodat je verbinding kunt maken met de cliënt en ze een gevoel bij jou en je werk kunnen krijgen.

Door het aanbieden van een gratis consult is het veel waarschijnlijker dat cliënten contact met je opnemen omdat jij ze met deze manier een laag risico biedt. Dit draagt al bij aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen wat de cliënt de gelegenheid biedt erachter te komen of jij en wat jij te bieden hebt is wat zij zoeken.

Het is mijn ervaring dat als iemand mij mailt met vragen en daarin hun telefoonnummer achterlaat, de kans aanzienlijk toeneemt dat deze persoon mijn cliënt wordt als ik niet terug reageer per mail maar de moeite neem om te bellen. In feite is het achterlaten van het telefoonnummer al een signaal dat er op prijs wordt gesteld als er wordt gebeld.

7. Onderscheid je van de massa door het beschrijven van je uniekheid

Veel therapeuten hebben er moeite mee om te beschrijven waarin ze uniek zijn ten opzichte van andere therapeuten, maar we hebben allemaal persoonlijke ervaringen, kennis en wijsheid uit ons eigen leven dat ons onderscheid en daarmee uniek maakt ten opzichte van de anderen. Juist deze ervaringen zijn een belangrijk onderdeel van wat je onderscheidt van andere begeleiders. Het kan ook de make-or-break zijn wanneer een potentiële cliënt beslist of hij of zij contact met je opneemt.

Wees niet verlegen. Laat duidelijk zien waarom jij uniek bent en welk verschil dit maakt voor de cliënt.

8. Gebruik een duidelijke oproep tot actie om de gewenste resultaten te bereiken

Dit is zo’n simpel concept, maar wordt door veel therapeuten vergeten in hun online marketing. De lezer vertellen welke actie ze moeten nemen maakt een enorm verschil. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat therapeuten die een duidelijke oproep tot actie doen hier meer respons op krijgen, dan therapeuten die dit vergeten of niet weten.

Wees duidelijk en beknopt in de stappen die zij moeten nemen. Bijvoorbeeld bel mij vandaag nog voor een afspraak of boek nu meteen online door te klikken op de knop hieronder of schrijf je nu in voor mijn periodieke nieuwsbrief (ezines). Deze eenvoudige richtlijnen maken een groot verschil voor het aantal ontvangen aanvragen.

9. Stuur ezines om jezelf te vestigen als een autoriteit

Ezines zijn uiterst effectief om een vertrouwensband met je potentiële cliënten op te bouwen. Uit onderzoek blijkt dat klanten gemiddeld 7 contactmomenten nodig heeft om over te gaan tot koop. En misschien ben je niet gewend het zo te zien, maar een cliënt die een afspraak met je maakt voor een consult doet een aankoop! In een ezine, maar ook blogs, kun je via artikelen laten zien waar jij kennis over hebt. Het is in feite een verlengstuk van je website waar je dit al hebt laten zien, maar in een ezine kun je dit versterken aan de hand van specifieke hieraan gerelateerde onderwerpen. Door het bieden van waardevolle informatie en vooral veel tips heeft de lezer er meteen iets aan als het wordt gelezen en laat het zien dat jij weet waar je het over hebt.

Vergeet de overtuiging dat je niet zou kunnen schrijven. Verplaats je in jouw ideale cliënt en vraag jezelf af wat deze zou willen lezen.  Als iemand na een bezoek niet meteen cliënt bij je wordt, biedt een ezine je de gelegenheid een verdere relatie op te bouwen. Richt je niet op de frequentie van het toesturen (één keer per maand is voldoende), maar vooral op waardevolle inhoud. Ben je hierin geïnteresseerd, dan heb ik hier meer informatie voor jou hierover.

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Comments are closed.