Vijf tips om meerdere inkomstenstromen te creëren in je praktijk

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Doorbreek het uurtje-factuurtje werken

Als jij als hulpverlener alleen maar op basis van uurtje factuurtje werkt, maak jij jezelf kwetsbaar voor financiële onzekerheid. Je inkomsten zijn dan niet alleen erg afhankelijk van het aantal cliënten, maar ook het aantal gesprekken en de frequentie hiervan. Zo hebben veel hulpverleners die een groot deel van hun inkomsten krijgen via cliënten die hun behandeling (deels) vergoed krijgen door zorgverzekeraars hun inkomsten zien teruglopen omdat zorgverzekeraars de polissen veranderen. Dit dwingt je dan om op zoek te gaan naar meer en andere inkomstenstromen of je gooit het bijltje er (tijdelijk) bij neer.

Als ondernemer, wat je als praktijkhouder bent, kun jij dit soort bedreigingen zoveel mogelijk voorkomen door te zorgen voor een meervoudige stroom van inkomsten. En dat is minder moeilijk dan het is. Het vraagt creativiteit en enige investeringstijd om het dusdanig op te zetten dat je voor een lange periode, waaronder zelfs passief, inkomsten creëert.

Tijdens de Groei & Bloei Praktijkmeeting op 28 november gaan we meer in detail stilstaan bij het creëren van meerdere inkomstenbronnen voor je praktijk, maar hier alvast een voorproefje wat jij kunt doen om je liefde voor wat je doet te diversifiëren, meer mensen te bereiken en een grotere stabiliteit in je inkomen te realiseren.

Schrijf en publiceer een boek

Een boek is een krachtige manier om levens te beïnvloeden. Het is ook een goede manier om geloofwaardigheid te creëren. Het  markeert je praktijk en diensten en plaatst jezelf in een niche. En het is veel makkelijker dan je denkt als je het in eerste instantie zelf publiceert. Als je het op een slimme manier doet hoeft het je niets te kosten en kun je er zelfs meteen op verdienen. Ik weet dat uit ervaring, omdat 22 oktober mijn boek ‘Afvallen als Spirituele Oefening, lessen voor een licht en vervullend leven’ op de markt uitkomt. En het heeft mij niet alleen geen cent gekost, het heeft mij zelfs al vóórdat het op de markt is al winst opgeleverd.

Het schrijven van een boek opent deuren naar lezingen, mediamogelijkheden en vestigt je reputatie. Kortom, allemaal podia waarop je zichtbaarheid toeneemt, wat leidt tot een toename in cliënten en dus inkomsten.

Eboeken, audio- of videoboeken

Eboeken is een ander medium waarop je delen van jouw expertise beschikbaar kunt stellen. Een eboek is een boek dat electronisch wordt verspreid via internet. Je kunt het gratis aanbieden of tegen een bepaalde prijs. Dit kan zowel op je eigen website als op websites van anderen. Je denkt misschien bij gratis dat je er dan niets mee verdient, maar eboeken kunnen een geweldige manier zijn om je expertise voor een groter bereik zichtbaar te maken en aan listbuilding te doen. Hierdoor neemt de kans aanzienlijk toe dat potentiële cliënten uiteindelijk een betaalde dienst of product van je afnemen. Bij eboeken denk je snel aan schriftelijke boeken, maar het kunnen ook audioboeken of zelfs videoboeken zijn. Een combinatie is trouwens helemaal perfect.

De beste eboeken zijn die boeken die antwoord geven op een specifiek probleem. De zogenaamde ‘hoe om te gaan met…’ eboeken hebben hoge aantrekkingswaarde. Een goed eboek is niet lang, veel van de beste eboeken zijn 10 tot 35 pagina’s lang. De kracht is dat ze met korte antwoorden oplossingen bieden voor problemen van lezers en dat ze snel beschikbaar zijn, doordat ze na betaling onmiddellijk gedownload of gemaild kunnen worden. En natuurlijk ontbreekt in het eboek niet de vermelding naar specifieke diensten of producten die jij aanbiedt als lezers aanvullende of persoonlijke begeleiding wensen.

Maak een therapeutisch product

Heb je al eens overwogen een product te maken en te verkopen op basis van je expertise? Je kunt een spel, een methodiek, een videoserie of wat je dan ook voor creatiefs kunt bedenken, ontwikkelen en in de markt te zetten. En vergeet niet: dit hoef je niet alleen te doen. Je kunt dat met iemand anders of zelfs meerdere mensen doen. Door krachten en expertise te bundelen, kun je iets moois neerzetten waar je mensen mee kunt helpen en jou tevens voorziet van een aanvullende vorm van inkomsten. En eenmaal zo’n product gemaakt blijft het zolang het beschikbaar is je inkomsten opleveren.

E-Cursussen

E-cursussen zijn vergelijkbaar met eboeken, maar ze zijn meestal langer en lezers krijgen per keer een deel aangereikt. Het is zoals de naam als zegt: een cursus die in stukjes wordt gepresenteerd en online zelfstudie programma’s zijn. Als je weet hoe, is het heel makkelijk een e-cursus te maken. Elke les kan een eenvoudige artikel of meer diepgaande informatie zijn waarbij sprake is zelfstudie zijn. Wel of niet aangevuld met persoonlijke begeleiding. Schrijf tussen de vijf en tien lessen, één per week, en je hebt een goede e-cursus.

Webinars

Een webinar (ook wel een virtuale training) is een seminar gehouden via de computer. Het voordeel van een webinar is het gemak. Niemand heeft ergens heen te reizen. De cliënt kan thuis inloggen op een specifieke link waarmee deze toegang krijgt tot het webinar.  Je bent niet gebonden aan regio- of zelfs landgrenzen, en het kan op elk (redelijk) moment van de dag.

Webinars zijn een geniale manier om je expertise aan te bieden en te mensen je diensten te introduceren mensen. Webinar kunnen gratis worden aangeboden aan potentiële klanten om ze zo te laten proeven van je wat jij hen te bieden hebt. Daarnaast is het – net als de hierboven genoemde manieren – een uitstekende manier om je mailinglijst uit te breiden. Je kunt het ook betaald doen, in de vorm van een serie webinars (cursus) die een bepaald thema behandeld.

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Comments are closed.