Het geheim om van lineaire naar geometrische omzetgroei te gaan met je praktijk

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email


Veel therapeuten en overige praktijkhouders realiseren hun inkomsten vanuit een lineair gericht verdienmodel.
In Donald Duck taal: er wordt 9 van de 10 keer gewerkt vanuit het uurtje-factuurtje principe. Je werkt een uur (of naar rato) met de cliënt die betaalt voor deze tijd. Niets meer en niets minder.

Laat mij je vertellen dat als jij deze verdienmindset hebt, dit GEEN SLIMME MINDSET is als jij graag een goede en zelfs nog betere boterham wilt verdienen.

Het grootste nadeel hiervan is dat je inkomsten afhankelijk zijn van je beschikbare tijd. Zodra je niet meer tijd tot je beschikking hebt, kun je vanuit deze werkwijze niet meer verdienen.

En we weten allemaal hoe gelimiteerd en kostbaar tijd is. Het is het meest kostbare wat je tot je beschikking hebt. Helaas wordt meer verdienen wordt meestal vertaald naar harder werken, oftewel méér uren cliënten inplannen. Wat dus betekent dat je meer tijd ‘kwijt’ bent.

Ik ben een voorstander van SLIM werken. SLIM staat voor strategisch, leuk, inventief en moeiteloos. Door gebruik te maken van een aantal businessprincipes en je mindset te open voor een andere zienswijze is het mogelijk om je inkomsten niet lineair maar exponentieel te laten groeien.

Ik wil je hier kort het simpele geheim laten zien hoe jij alleen (zonder personeel, samenwerkingspartners e.d.) kunt beginnen dit in beweging te zetten. Door je omzet te verdubbelen, of zelfs verdrie-of-nog-meer(!)-dubbelen, zonder je declarabele tijd te verdubbelen! Oftewel geometrische omzetgroei.

Er zijn namelijk drie cliëntgerichte factoren om je omzet geometrisch te laten groeien:

  1. Het aantal cliënten
  2. De verdiensten per cliënt
  3. De frequentie

Als jij exponentieel meer wilt verdienen hoef jij alleen maar deze drie factoren toe te laten nemen.

Ik zal het je laten zien aan de hand van een rekenvoorbeeld. 

  • Stel je ziet 100 cliënten per jaar (factor 1). Je verdient per cliënt 1000 Euro (factor 2) en je hebt ze voor één traject per jaar (factor 3).  Je verdient dan 100 x 1000 x 1 = 100.000 Euro.
  • Stel nu dat je elke factor met 10% verhoogt. Dat is een redelijk makkelijk te realiseren doelstelling. Je ziet dus 110 cliënten per jaar (factor 1). Je verdient per cliënt 1100 Euro (factor 2) en je hebt ze 1,1 keer vaker per jaar (factor 3). Je verdient dan ineens 110 x 1100 x 1,1 = 133.100 Euro. Dus een 10% verhoging op drie factoren levert je 33% meer omzet op!
  • Maar stel nu dat je elke factor met 25% verhoogt. Je ziet dus 125 cliënten per jaar (factor 1). Je verdient per cliënt 1250 Euro (factor 2) en je hebt 1,25 keer vaker per jaar (factor 3). Je verdient dan 125 x 1250 x 1,25 = en deze uitkomst is écht mind blowing om te zien wat geometrische omzetgroei doet… 195.312 Euro! Dus met 25% verhoging op drie factoren, heb je bijna je omzet verdubbeld!

De meesten zouden denken dat als hun omzet willen verdubbelen, ze dus hun inzet c.q. tijd moeten verdubbelen oftewel het aantal cliënten moeten verdubbelen, of het tarief moeten verdubbelen of ze twee trajecten per jaar zien.

Maar je creëert juist geometrische en daarmee exponentiële omzetgroei door AL deze factoren met een percentage te verhogen.

En laten we even gek doen en voorstellen dat je ze ALLEMAAL zou verdubbelen – en zo gek is dat trouwens niet, als je een aantal andere slimme strategieën kent – wat zou dit dan betekenen:

  • 200 cliënten per jaar x 2000 euro per cliënt x 2 = 800.000 Euro. Een verhoging van 100% betekent een omzetgroei van 800%

Ik wil bijna dit artikel afsluiten met een plechtig: ‘I rest my case’ 🙂

 

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Comments are closed.