Wat ik het Eerst Zou Doen als ik Nu Opnieuw mijn Praktijk Zou Starten (deel 2)

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen welke 5 punten ik het eerst zou doen als ik op dit moment opnieuw met mijn praktijk zou starten. Eén van deze punten is het meest effectieve doen wat nodig is om cliënten aan te trekken (punt 4).

Daarbij zijn twee uitgangspunten voor mij belangrijk:

  1. Ik moet ZELF PRO-ACTIEF aan de bak en zichtbaar worden om mijn ideale cliënten aan te trekken (in plaats van zitten te wachten en hopen totdat ze op magische wijze vanzelf naar mij toekomen).
  2. Ik kies voor strategieën die het minste tijd kosten en meeste resultaat geven.

Dit laatste punt is überhaupt leidraad voor mij bij alles wat ik doe in mijn onderneming. Tim Ferriss noemt het in zijn boek Een Werkweek Van 4 Uur de Minimale Effect Dosis. Of als je de 80/20 regel neemt: hoe kan ik met 20% marketinginspanning 80% resultaat genereren.

Velen hebben een 20% resultaat bij 80% inspanning omdat ze wel actief zijn, maar niet productief en effectief in wat ze doen in hun marketing.  Ik zie veel collega’s die zich in een bepaalde fase van hun onderneming bevinden en zich op zaken focussen die in mijn visie en ervaring echt géén prioriteit zijn. En ze vermijden andere strategieën, die juist ongelooflijk effectief zijn, door overtuigingen als ‘niet mijn ding’, ‘kan ik niet’, ‘werkt niet bij mijn klanten’.

Als ik mij nu opnieuw bij het starten van mijn praktijk zou richten op het neerzetten van een effectief cliëntgenererende marketingstrategie, dan zou ik me richten op zowel korte termijnacties als het opzetten van een aantal strategieën die een continue zichtbaarheid en momentum creëren.

Als ik dus een programma heb gemaakt, zoals ik had geschreven als één van de punten in deel 1 van dit artikel zodat ik waardegericht kan werken in plaats van uurtje-factuurtje, dan zou ik mij in mijn marketing onmiddellijk focussen op de volgende punten.

Ik zou…

1) Mij richten op het LAAG HANGENDE FRUIT

Ik zou meteen kijken wie ik op dit moment ken in mijn netwerk die mogelijk baat zou kunnen hebben bij mijn nieuwe programma. Wie ken ik via via, van verjaardagsfeestjes, sportverenigingen (OK… daar zit ik dan niet bij 🙂 ), van waar dan ook die ik zou kunnen benaderen om te polsen of mijn programma de mogelijke oplossing voor ze is. Ik zou niet meer aarzelen of ik ze wel of niet kan benaderen (meestal een excuus omdat je het niet durft of weet hoe je dit op een goede manier doet). Ik zou het gewoon DOEN!

2) Een CASE STUDY starten

Ik zou als nieuw startende met een praktijk de mogelijkheid om een case study serieus overwegen als ik mij nog niet zeker (ervaren, kundig) genoeg voel om meteen aan mijn potentiële cliënten het volle investeringstarief te vragen. Een case study is als het ware een pilot die je met minimaal 2 á 3 cliënten kunt doen, waarbij zij tegen een aantrekkelijker tarief aan het programma kunnen deelnemen in ruil voor hun testimonial als zij tevreden zijn over het resultaat.

3) Een kortlopend ONLINE ONDERZOEK starten

Ik zou vooral met behulp van social media een aantal vragen gaan voorleggen aan mijn ideale doelgroep. Dit is niet alleen een mooie manier om een email lijst op te bouwen, maar ook om met potentiële cliënten in contact en gesprek te komen. Als ik zelfs budget zou hebben (of liever… minimaal 1 euro per dag ervoor over zou hebben, wat ik nu absoluut zou doen!), zou ik dit combineren met een Facebook advertentiecampagne, omdat dit prachtige resultaten geeft.

4) Een WEBINAR OF TELESEMINAR geven

Nagenoeg iedereen ziet er tegenop om dit te gaan doen. Zowel qua inhoud als hoe het technisch dan in elkaar zit. Maar het engst is toch gewoon zichtbaar worden en je verhaal gaan vertellen. En dan hebben we het nog niet over de eventuele kosten om gebruik te kunnen maken van een teleseminar of webinar facilitator. Toch heb ik ontdekt dat dit één van de effectiefste manieren is om zichtbaarheid én vertrouwen te creëren bij je doelgroep (plus je email lijst op te bouwen).

Enige tijd geleden had ik voor mijn mailinglijst een webinar opgenomen waarin ik je liet zien hoe makkelijk het eigenlijk qua technologie is om je eerste webinar te geven. En ook nog eens gratis! Het is met een tool waar ik zelf twee jaar naar heb gezocht (de rest was het allemaal niet voor mij, veelal vanwege de hoge kosten) en inmiddels met veel plezier gebruik van maak.

Je kunt hem hier bekijken: Je Eerste Webinar Gratis én Zonder Stress.

5) Mijn EMAIL LIJST OPBOUWEN met een cliëntmagnetische weggever

Je email lijst opbouwen is misschien wel de belangrijkste marketingpijler voor een bloeiende onderneming. Het is in elk geval dé belangrijkste strategie als je gebruikt wilt maken van online marketingstrategieën en ook als jij je onderneming (deels) online wilt voeren. Voorwaarde voor het opbouwen van een email lijst is het hebben van een cliëntmagnetische gratis weggever, die men in ruil voor het achterlaten van het email adres en voornaam automatisch ontvangt.

Het is dus echt noodzakelijk om dit proces te automatiseren door gebruik te maken van een nieuwsbrief provider. Dat kan Mailchimp zijn, maar zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan YourMailingListProvider. Voor starters hiermee helemaal handig, omdat je in de gratis versie ook gebruik kunt maken van de autoresponder functie (het automatisch verzenden van vervolgmails op door jou ingestelde data).

Ook hiervoor heb ik enige tijd geleden een videotraining opgenomen voor mijn mailinglijst waarin ik je precies laat zien hoe je het een en ander doet. Bekijk het hier: Hoe Je Snel En Gratis Met YMLP Een Optin Op Je Website Plaatst Inclusief Gebruik Autoresponder

6) At last, maar zeker niet at least… een BOEK publiceren

Ik zie het hebben van je boek als hét ultieme visitekaartje en geloofwaardigheid booster. Sterker nog… ik ben er een voorstander van dat je beter je tijd kunt investeren aan het zo snel als mogelijk schrijven van je boek, dan uren tijd te besteden aan het schrijven van blogs. En als je slim werkt (waar ik dus enthousiast fan van ben 🙂 ) kun je uit datgene wat je voor je boek schrijft ook met gemak tussentijds blogs destilleren om periodiek te plaatsen.

Het maakt niet uit of er al tig boeken zijn geschreven over het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Er zijn inmiddels vast ook een triljoen blogs geschreven over het onderwerp waar jij in gespecialiseerd bent en toch vertelt elke marketing goeroe je dat je blogs moet schrijven. Ik kijk er iets genuanceerder naar. De impact, geloofwaardigheid en expertstatus die je meteen krijgt doordat je een boek hebt gepubliceerd is zóveel krachtiger dan sec bloggen.

Voor het hoe en wat over het schrijven en (zelf) publiceren van je boek als ultieme visitekaartje heb ik de training Schrijf Je Boek Succes Formule gecreëerd. Rond de zomer van 2016 ga ik die weer beschikbaar stellen, dus als je interesse hebt, houd mijn mail dan tegen die tijd in de gaten.

Uiteraard zijn er meer krachtige strategieën om cliënten aan te trekken. Ik pas er zeker ook meer toe. Maar nogmaals, op deze zou ik mij concentreren als ik opnieuw mijn praktijk zou starten en het zo snel al mogelijk op het bloeiniveau wil krijgen waarop mijn business nu staat.

Als je wilt, kun je hier deel 1 van het artikel lezen:
Wat ik het Eerst Zou Doen als ik Nu Opnieuw mijn Praktijk Zou Starten (deel 1)

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Comments are closed.