Een website hoeft niet duur te zijn en zeker geen vele honderden tot zelfs duizenden euro’s te kosten (zo kost deze website slechts € 0,49 per maand). Laat je niets wijs maken door website experts die anders beweren. Het kan best zijn dat ze goede argumenten hebben als SEO (search engine optimalization), google ranking en vormgeving. En deze zijn ook niet onbelangrijk, maar niet hét belangrijkste.
In dit artikel wil ik je dé drie basisvoorwaarden vertellen waaraan je website moet voldoen zodat jij er cliënten mee naar je toe kunt trekken. Alles wat je extra doet, versterkt dit effect natuurlijk. Maar als je (één van) deze drie basisvoorwaarden niet hebt, laat jij als therapeut of hulpverlener bij elke bezoeker op je website geld liggen!
De drie basisvoorwaarden zijn voor een winstgevende website zijn:
1. Waardevolle content
Op je website dient informatie te staan die waardevol is voor degene die je website bezoekt. Hoe waardevoller deze informatie is, dus hoe nauwer deze aansluit bij de problemen en behoeftes van je doelgroep, hoe groter de kans dat de bezoeker geïnteresseerd is in wat jij hem of haar te bieden hebt.
Waardevolle content is altijd doelgroep afhankelijk. Wat voor de een waardevol is, hoeft dit voor de ander niet te zijn. Inherent betekent dit dus dat het niet zozeer belangrijk is of jij honderden zo niet duizenden bezoekers op je website krijgt per week of maand, maar dat jij de juiste websitebezoekers krijgt die net op zoek waren naar die informatie die jij op je website hebt staan. Kwaliteit van bezoeker is dus belangrijker dan kwantiteit. Je kunt beter 100 bezoekers per maand hebben die in jouw ideale doelgroep vallen en daardoor de potentie hebben klant te worden, dan duizend willekeurige bezoekers die geen klik hebben met je content.
2. Leads verzamelen via een optin
Met leads bedoel ik potentiële cliënten, ook wel prospects genoemd in marketingland. Wat bedoel ik nu met leads verzamelen? Elke bezoeker op jouw website die geïnteresseerd is in wat jij doet, is een potentiële cliënt. Wen jezelf eraan er zo naar te kijken, want waarom heb je anders een website! Dat is niet ego of op geldbelust of welke overtuiging je hier ook bij hebt, dat is zakelijk en slim. Jij hebt mensen iets te bieden, zorg dat zij zien wat jij te bieden hebt.
Jij wilt deze potentiële cliënt NIET kwijtraken als die jouw website binnen een paar minuten weer verlaat (wat in de meeste gevallen gebeurt!!) . Je wilt deze potentiële cliënt aan je binden door hem of haar te voorzien van nog maar waardevolle content en hier een relatie mee gaan opbouwen. Deze extra waardevolle informatie krijgt hij of zij via een ruilsysteem: zijn of haar emailadres voor het waardevolle extra wat jij te bieden hebt, bijvoorbeeld een podcast, een eboekje of een rapportje over het onderwerp waar jij je expertise in hebt.
Je hebt hiervoor een zogenaamde optin nodig op je website. Op elke pagina! Dit is een formulier waar men minimaal een emailadres dient in te vullen, dat op de achtergrond via software gekoppeld is aan een electronisch databestand. Elke mailadres komt in dit databestand terecht. Hiervoor zijn online goede (zelfs gratis!) tools verkrijgbaar. Wil je hier meer over weten: klik dan hier op de e-cursus die ik hiervoor heb ontwikkeld .
Als men dan de optin heeft ingevuld, krijgt de persoon vervolgens via een automatische mail (autoresponder genoemd) meteen de extra (gratis!) waardevolle informatie en jij hebt het emaildres.
3. Verkoop genereren
Uiteindelijk heeft een website één doel: het realiseren van verkoop, ofwel in de vorm van cliënten die een afspraak met je maken en/of in de vorm van de aankoop van één of meerdere producten. Meestal zal een bezoeker van je website niet meteen bij zijn of haar eerste bezoek iets van je kopen. Zeker in het vakgebied van hulpverlening wil men graag weten of jij weet waar je het over hebt (deskundig) en of jij betrouwbaar bent (veilig). Alleen al hierom is het belangrijk een lijst op te bouwen met geïnteresseerde leads (zie punt 2). Je kunt de mensen op deze lijst op periodieke basis voorzien van interessante en praktische informatie waar ze meteen wat mee kunnen. Je begint dus een relatie op te bouwen met de mensen die op jouw lijst staan.
BELANGRIJKSTE PRIORITEIT
Ik ga er even vanuit dat je een website hebt. Zo niet, dan is dat natuurlijk prioriteit nummer 1. Als je echter al een website hebt, is je belangrijkste prio het plaatsen van een optin op elke pagina van je site! Echt!
Elk mailadres dat jij weet te verzamelen door wat jij hebt te bieden, is een potentiële cliënt of tenminste een ambassadeur om anderen te vertellen over wat jij doet. Zo begeleid ik o.a. mensen met een eet- en gewichtsproblemen. Niet iedereen heeft een eetprobleem, maar nagenoeg iedereen kent wel iemand met een eet- en gewichtsprobleem. En niet iedereen met een probleem zal bij mij als cliënt komen, maar de kans is wel groter dat hij of zij anderen die op een moment op zoek zijn naar hulp wijzen op mijn dienstverlening.
Zorg dus dat je een optin op je website hebt, zodat jij de kans aanzienlijk verhoogt een bloeiende praktijk en meer omzet te creëren.
Ik wens je veel succes toe met het creëren van een winstgevende website!