Met deze 6 simpele stappen je boek schrijven en uitgeven

Heb je het nog niet gedaan, maar behoor jij wel tot de 1,5 miljoen Nederlanders die ervan dromen een boek te schrijven?  Ik kan je oprecht vertellen, zo moeilijk als ik dacht dat het was, zo makkelijk is het gebleken. Geen grapje! Zo makkelijk zelfs dat de boekideeën door mijn hoofd heen tuimelen van enthousiasme waar mijn volgende boek over zal gaan. Ik heb die inmiddels gevonden en in april tien dagen Portugal geboekt om hem (grotendeels) te schrijven.

Mijn motto: ‘Wil jij meer van jouw ideale cliënten aantrekken? Schrijf dan een boek!’ Naar mijn mening is het schrijven van een boek het ultieme visitekaartje om jouw ideale cliënten naar je toe te trekken en te overtuigen van het waardevolle dat jij hen te bieden hebt.

En nogmaals het is heel makkelijk… als je weet wat je moet doen.

Het schrijven van een boek bestaat uit slechts zes stappen. Hieronder deel ik ze met je en geef ook enkele waardevolle tips.

Stap 1 – Neem het besluit je boek te schrijven

Het is eigenlijk een open deur, maar toch… Anderhalf miljoen Nederlands dromen ervan een boek te schrijven. Slechts weinigen zullen hiervan het lef hebben het besluit te nemen een boek te schrijven én… uit te geven! Er zullen allerlei redenen (excuses) zijn waarom ze dit boek niet kunnen schrijven of vervolgens uitgeven.  Al is het maar met overtuigingen van: ‘wie zit er nu op een boek van mij te wachten, ik kan niet goed schrijven, het onderwerp van mijn boek is misschien toch net niet goed genoeg, ik heb bijna geen tijd een boek te schrijven, ik heb geen geld om een boek uit te geven’ enz. Allemaal onnodige gedachten en overal zijn super eenvoudige tips en oplossingen voor.

Stap 2 – Kies het onderwerp van je boek

Zelfs als je nog geen vastomlijnd idee hebt, kun je toch je boek schrijven. Voor het gemak ga ik er nu even vanuit dat je deze wel hebt en misschien zelfs meerdere. Het is dan SLIM om je directe omgeving en eventuele lezers van je mailinglijst, blog of volgers op social media te betrekken bij het bepalen van het onderwerp van je boek. Als je meerdere ideeën hebt, maak dan eens een korte enquête en kijk welk onderwerp het beste scoort.

Stap 3 – Maak een blauwdruk van je boek

Deze stap was voor mij een op een openbaring. Want als jij eenmaal een blauwdruk van je boek hebt gemaakt, heb je het moeilijkste eigenlijk al gehad. Je hoeft dan alleen nog maar het boek te schrijven. En geloof me, dat is makkelijker dan je blauwdruk maken! Een blauwdruk is een op een bepaalde wijze opgezette inhoudsopgave van je boek. Zeg maar de bouwtekening van je huis. Aan de hand van dit blauwdruk schrijf je moeiteloos je boek. Het maakt zelfs niet uit waar je begint, al is het in het midden of waar je op dat moment ook maar zin in hebt.

Zo heb ik onder andere tweehonderd lezers van mijn nieuwsbrief betrokken bij het maken van een blauwdruk. Ik had twee lijsten van elk 15 mogelijke hoofdstukken gemaakt. 100 deelnemers kregen de eerste lijst en de andere 100 deelnemers krijgen de tweede lijst met het verzoek mij te laten weten welke 5 hoofdstukken ze het liefst wilden lezen. Ik had alleen hoofdstuktitels, niet meer. Aan de hand van de reacties was het een kwestie van turven en kon ik meteen zien welke hoofdstukken veel belangstelling hadden en welke minder. Heel erg simpel en zeer effectief! Menigeen mailde mij vervolgens ook nog dat ze op basis van deze enquête niet konden wachten tot het boek uitkwam :).

Stap 4 – Schrijf je boek

Een van de waardevolle inzichten die ik leerde tijdens mijn boektraining was dat als je kan praten, je ook een boek kan schrijven. Nu wist ik vanuit het bloggen al wel dat ik kon schrijven, maar niet dat er een hele makkelijke manier voor was om heel snel veel waardevolle content te produceren. Een manier die menig traditionele (beroeps)auteur afwijst, omdat schrijven een echt vak is die tijdrovend is en hard werken betekent. Dat kan, maar hoeft dus absoluut niet als je deze methode kent! Ik leer hem je tijdens mijn training. 

Stap 5 – Publiceer je boek

Wist je dat het mogelijk is je boek uit te geven en voordat je überhaupt een uitgever hebt gevonden, jij je boek al winstgevend verkocht kunt hebben? Ik heb het zo gedaan! Tijdens de boektraining die ik  geef, vertel ik je hoe ik dit heb gedaan. Wist je dat je zelfs je boek kunt uitgeven, jij volledig eigenaar kunt blijven van je boek en je dit maar enkele tientallen euro’s hoeft te kosten (zodat je boek bij bol.com staat)? Dit is natuurlijk één vorm van uitgeven. Zover ik het heb ontdekt, zijn er vijf manieren om je boek op de markt te brengen:

  1. Traditioneel via een uitgever waarvoor jij voor je boek periodiek je royalties ontvangt (mijn minst favoriete voorkeur)
  2.  Zelf uitgeven
  3.  Printing On Demand (POD)
  4.  Een combinatie van 2 en 3. Het heeft me het nodige uitzoekwerk gekost, maar zo heb ik het gedaan en zo ga ik het zeker weer doen. Terwijl ik volledig eigenaar ben van het boek neemt een partner het POD-deel en de aansluiting bij het Centraal Boekhuis en daardoor vermelding bij o.a. BOL en online Bruna uit handen. 
  5. En er even vanuit gaande dat bovenstaande boeken een hardcover versie zijn, kun je ook nog je overwegen je boek extra of alleen als eboek uit te brengen.

Elke vorm heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik vertel deze tijdens mijn training ‘6 simpele stappen om je boek te schrijven en uit te geven’.

Stap 6 – Promoot je boek

Leuk als je een boek hebt geschreven, maar dan is het natuurlijk wel fijn als zoveel mogelijk mensen – vooral voor wie het boek waardevol kan zijn, jouw potentiële cliënten – weten dat jouw boek bestaat. Nog gaver is het als je een telefoontje krijgt van een lezer die je nog nooit hebt ontmoet hebt en naar aanleiding van het lezen van jouw boek door jou begeleid (behandeld) wilt worden. Er zijn veel manieren om je boek te promoten. Zoals het zorgen dat experts in jouw vakgebied het boek aanprijzen. Hier alvast een waardevolle GOUDEN (!) promotietip: stel een aantal hoofdstukken gratis via je website beschikbaar in ruil voor het mailadres. Nieuwsgierige lezers kunnen dan alvast een voorproefje krijgen van je boek wat de drempel verlaagt hem te kopen. Jou geeft het de extra kans je mailingbestand van geïnteresseerden uit te breiden die jij periodiek kan voorzien van waardevolle informatie.

 

Comments are closed.