2 Simpele Stappen Om Je Ideale Cliënten Te Ontdekken

Als ik je zou vragen wie je ideale cliënt is, kan dat nog een hele uitdaging voor je zijn om antwoord op te geven.

Het kan zijn dat je al een duidelijker beeld hebt van wie jouw ideale cliënt is, zoals bijvoorbeeld: vrouwen met eetprobleem, paren die worstelen met hun relatie of volwassenen en kinderen met hechtingsproblematiek.

Ik hoor ook vaak genoeg dat de ideale cliënt simpelweg iedereen is die geld heeft en bereid is de diensten die je te bieden hebt afneemt.

Toen ik startte als masseur was mijn ideale cliënt een vrouw en iets later als hypnotherapeut iedereen die bereid was om bewustwording en zelfonderzoek centraal te stellen in welk probleem dan ook wat er is. That’s it, concreter dan dat was het niet.

Je zult echter meer succesvol zijn als jij helderheid krijgt over wie nu jouw ideale cliënt is waar jij van houdt om mee te werken. Dat je van ze houdt is essentieel! Jouw cliënt is per slot van rekening de kern van je praktijk.

Is het niet ontzettend leuk om dag in dag uit te werken met die cliënten waar je naar uitkijkt dat ze komen? Je liefde voor je cliënt werkt door in je werkwijze en je cliënten voelen dat, wat een krachtig positieve uitwerking heeft op het transformatie- en helingsproces.

Je kiest per slot van rekening ook niet de eerste de beste partner om een relatie mee te hebben, zo werkt dat in mijn ogen net zo met cliënten.

Op het moment dat jij je ideale cliënt weet, kan jij je helemaal onderdompelen in te begrijpen wat hun dromen zijn, hun behoeftes, hun angsten en hun pijnpunten. Wat zijn de onderliggende drijfveren voor hun acties en de onderliggende oorzaken voor hun klachten?

Jij kunt dan je hele communicatie, producten en dienstverlening afstemmen op jouw ideale cliënt en hen naar je toe trekken, zonder echt te hoeven verkopen of ‘leuren’ met je diensten.

Dit is één van de belangrijke sleutels tot het creëren van een bloeiende praktijk: weten wie je ideale cliënt is.

Zoals beloofd reik ik je hierbij twee hele simpele stappen aan hoe jij je ideale cliënt kunt ontdekken.

Stap 1: begrijp waarom je doet wat je doet

Wat beweegt en inspireert jou nu ten diepste in het werk dat jij doet of het werk waar jij je toe aangetrokken voelt (als je dit nu nog niet doet)?

Tip: neem een vel papier en schrijf hier zoveel mogelijk redenen op die jij kunt bedenken waarom jij je aangetrokken voelt tot dit werk.

Stap 2: met wie wil je echt werken?

Ik had al aangereikt dat het essentieel is dat je met die cliënten werkt waar je van houdt om mee te werken. Maar het is belangrijk om dit nog concreter te maken.

Tip: verdeel een vel papier in drie kolommen.
• Schrijf in kolom 1 de belangrijkste pijnpunten en frustraties op die cliënten waar jij het liefst mee werkt ervaren in hun dagelijks leven.
• Schrijf vervolgens in kolom 2 achter elke pijnpunt en frustratie een concrete tip of oplossing die jij hierin kan aanreiken.
• Schrijf in kolom 3 het resultaat dat je cliënt ervaart dankzij de tip of oplossing.
Voorbeeld: het probleem kan stress zijn en je oplossing massage. Het resultaat kun je definiëren als minder stress, maar ook als meer balans, rust en energie. Mensen resoneren beter op dat wat er voor in de plaats komt, dus focus je niet direct op vermindering klacht (oftewel minder stress), maar wat daardoor juist ontstaat (oftewel meer balans, rust en energie).

Door deze twee simpele stappen te volgen, zal de passie die jou beweegt te doen wat je doet veel beter tot zijn recht komen en voelbaar zijn voor jouw ideale cliënten. Potentiële cliënten die hierop resoneren gaan jou dan veel sneller vinden, leuk vinden en vertrouwen in je hebben.

Leave A Response

12 + negentien =

* Denotes Required Field