Het uurtje-factuurtje businessmodel loslaten en vervangen door een businessmodel waarin gemotiveerde cliënten je – veelal zelfs vooraf – voor een high end programma betalen, is een totaal andere wijze van begeleiden dan wat gangbaar is in praktijkland.
Ik zou er zelf ook niet opgekomen zijn als er niet een aantal voorbeelden op mijn weg kwam, waardoor mij snel duidelijk werd dat het heel anders kon. Want tijdens beroepsopleidingen, workshops, praktijken van collega’s… overal is het uurtje-factuurtje model van werken uitgangspunt.
Dus als iedereen het zo doet, waarom zou jij er dan opkomen om het anders te doen? Nou… precies zoals het bij mij is gebeurd, door in contact te komen met transformationele professionals die hun service op een compleet andere (en veel leukere!) wijze aanbieden dan gangbaar is.
Die een werkwijze hebben gevonden waardoor ze niet langer meer hoeven te ploeteren om keer op keer nieuwe cliënten aan te trekken én daarbij ook nog eens heel erg goed verdienen. En met heel erg goed verdienen, denk ik bij de rolmodellen en inmiddels ook mentoren die op mijn weg zijn gekomen aan tonnen zo niet miljoenen op jaarbasis.
Let wel, niet dat het een ‘must’ is dat je zovéél verdient. Maar zeg nu zelf… is het niet heel fijn dat je met dat waar je zo gepassioneerd over bent in elk geval per jaar dát verdient, keer op keer, waardoor jij je geen zorgen meer hoeft te maken over je financiële situatie en toekomst.
Dat je meer dan genoeg verdiend om uit de overleefmodus te stappen en dat je zowel professioneel als privé een financiële vrijheid creëert om die dingen te doen die je wilt doen? Voor de één kan dat al met een paar tienduizend euro per jaar en voor de ander kan dat een ton of meer per jaar zijn. Zelf hoef ik niet veel te verdienen om gelukkig te zijn en te kunnen leven, maar dat neemt niet weg dat ik het spel van goed verdienen ontzettend leuk en uitdagend vind.
Omdat met high end cliënt programma’s werken betekent dat je als het ware een nieuwe trend creëert in praktijk voeren en je iets anders doet dan wat gangbaar is, is het essentieel om vertrouwd te raken met een nieuwe manier van denken.
Ik heb hier een drietal mindsets voor je die je helpen om op high end niveau te gaan werken.
1. ‘De transformatie die ik heb te bieden is zo waardevol dat men bereid is hier goed voor te betalen.’
Je bewust zijn van de waarde die jij hebt te bieden, is een voorwaarde om geïnteresseerde mensen enthousiast ‘Ja!’ te laten zeggen tegen je high end programma.
Waarde is uiterst subjectief. Jij kunt welke prijs dan ook vragen voor wat je aanbiedt, of dat nu in een uurtarief is of als high end programma, jouw cliënt bepaalt uiteindelijk of het de investering waard is. En waarde vertaalt zich hier dan in resultaat. Het resultaat wat jouw begeleiding de cliënt brengt; resultaat op de korte termijn, maar vooral ook het resultaat op de langere termijn.
Het verbaast me telkens weer om te signaleren hoezeer menigeen zichzelf klein houdt, terwijl er diep van binnen ook een gevoel is van heel veel te bieden te hebben. Zoals Marianne Williamson ze treffend zegt in haar ‘gedicht’: je dient de wereld niet door jezelf klein te houden. Vele collega’s met geweldige talenten zie ik zichzelf klein houden in de waarde die ze hebben te bieden en in de tarieven die ze vragen. Daarmee trek je dan precies die cliënten aan die passen bij die mindset en energie.
Bonustip: stel je eens een of meerdere cliënten voor die zeer tevreden zijn over je begeleiding. Maak dan een lijst waarop je minimaal 30 resultaten noteert wat het deze cliënt(en) heeft opgeleverd door met jou te hebben gewerkt. Maak het zo concreet en praktisch mogelijk. Dus bijvoorbeeld niet ‘ze zijn gelukkiger geworden’, maar kom met resultaten waaraan ik zou kunnen zien dat ze gelukkiger zijn geworden.
2. ‘Ik voel me ermee vertrouwd om hoge bedragen te vragen.’
Om met high end programma’s te werken en van bijvoorbeeld 1.000 euro voor een programma naar 2, 3, 5 of zelfs 10 duizend euro of meer te gaan is het nodig dat je heel snel ermee vertrouwd raakt om hoge bedragen te vragen.
Zo vond ik het in het begin super eng om 1.000 euro te vragen voor mijn toenmalige Licht Op Je Zelf programma. Ik heb daar maanden tegen aangelopen, totdat ik mij tijdens een coachprogramma hierover heen durfde te zetten. Dat is inmiddels een jaar geleden en mede dankzij verdere coaching heb ik zelfs die 1.000 euro ver achter me gelaten.
Een ander voorbeeld is een Platinum klant van mij die een jaarprogramma bij mij volgt en die een paar maanden geleden begon met het aanbieden van haar high end programma en hier toen $ 1.497 voor vroeg. Inmiddels vraagt ze het dubbele en vorige week liet ze me weten dat ze net die week vier nieuwe cliënten had aangetrokken voor dit nieuwe bedrag! Iets wat ze in het begin van ons coachprogramma nog totaal onvoorstelbaar had gevonden, maar waar zij snel naar toe gegroeid is.
Bonustip: als je een high end programma aanbiedt aan je cliënt schrijf dan een prijs op papier waar jij je op dit moment comfortabel bij voelt. Wat jij durft en jezelf ziet vragen. En schrijf dan een bedrag op dat vervolgens net iets meer is, zodat jij jezelf begint te stretchen. Dat iets hogere bedrag moet je net dat gevoel van opwinding geven bij het idee dat jouw ideale potentiële cliënt bereid is hier ‘Ja!’ tegen te zeggen. En vraag dan dit bedrag!
3. ‘Potentiële cliënten wachten er nu al op ‘Ja!’ te zeggen tegen mijn high end programma.’
Een primaire gedacht bij de meesten is een ongelovig en tamelijk stellig ‘dat gaat men er nóóit voor betalen!’
Fout!
OK, niet élke cliënt zal bereid zijn om dit bedrag te betalen, maar dat hoeft ook niet om een bloeiende en financieel florerende praktijk te hebben. Je hebt zelfs (veel) minder ja’s dan nee’s nodig.
Onthoud wat ik hierboven al eerder schreef: jij bepaalt de prijs en je cliënt bepaalt of het dit waard is. Als jij iets hebt te bieden waar jij goed in bent, wat waardevol is en waar jouw potentiële ideale cliënt een urgent probleem mee heeft, dan is de juiste cliënt wel degelijk bereid de investering te maken om het probleem op te lossen.
Sterker nog: ik durf te stellen dat als jij iets waardevols hebt te bieden, jouw ideale high end cliënt nu al zit te wachten op jouw high end programma.
En deze high end cliënt… die woont helemaal niet in een moeilijk te bereiken Verweggistan, maar bevindt zich naar zeer grote waarschijnlijkheid op dit moment al in je omgeving.
Foto: freedigitalphotos.net
Leave A Response