5 onmisbare tips om cliënten te vinden en te binden

Cliënten vinden is voor menigeen niet zo eenvoudig. Of je nu startend bent of al langere tijd gevestigd als zelfstandige professional.

Zo ziet menig therapeut zichzelf geconfronteerd met een veranderend zorgverzekeringsstelsel. Daar waar voorheen cliënten hun behandelingen deels of volledig vergoed kregen, wordt er fors bezuinigd op deze vergoedingen. Bij nodige zorgverzekeraars vallen deze vergoedingen zelfs volledig weg. Menig cliënt stopt daardoor met de behandelingen en nieuwe cliënten komen minder makkelijk naar je toe, omdat ze het nu zelf (grotendeels) moeten betalen.

Los van welke omstandigheid dan ook die er toe bijdraagt dat jij minder makkelijk cliënten vindt, wil ik je in dit artikel een aantal eenvoudige tips aanreiken die vandaag de dag veel resultaat geven. Niet alleen om cliënten te vinden, maar ook om ze te blijven binden.

Ik ken zelf nog het ‘oude werken’ waarbij ik iemand begeleide en in veel gevallen deze persoon na het traject niet meer zag of sprak. Laat staan dat hij of zij nog iets van mij hoorde, behalve een kerstkaart.

Tegenwoordig blijf ik ex-cliënten ook na de begeleiding voeden met nuttige informatie en zie ik hen sneller terug bij allerlei activiteiten die ik organiseer. Zo bied ik nog meer waarde aan een cliënt en stijgen mijn gemiddelde inkomsten per cliënt. Win-win dus.

Daarnaast merk ik dat ze vaker anderen attenderen op mijn ondersteuning. In plaats van mond-tot-mond reclame dus aan het toeval over te laten, kun je dit zelf actief stimuleren.

Wil jij dit ook? Dan kan dit door een aantal eenvoudige marketingstappen toe te passen.

  1. ‘The money is in de list’
    Bouw een elektronisch mailinglijst op van oude en huidige cliënten én potentiële nieuwe cliënten die geïnteresseerd zijn in dat wat jij hebt uit te dragen. Zo creëer jij je eigen vijver met vissen, in plaats van één van de vele vissers te zijn in de grote oceaan waar ergens in die enorme massa vissen zwemmen. De ‘bijtkans’ neemt in jouw eigen vijver aanzienlijk toe!
  2. Voeg potentiële nieuwe cliënten toe aan je lijst
    Voeg elk nieuw contact die interesse toont in jouw activiteiten en een potentiële cliënt van jou kan zijn, toe aan je mailinglijst. Vanzelfsprekend nooit zonder toestemming! En maak het extra aantrekkelijk door ze een aardigheidje te geven in ruil voor het geven van hun mailadres. Denk bijvoorbeeld aan een eboekje, een lijst met tips, een rapport etc.
  3. Geef een elektronische nieuwsbrief (ezine) uit
    Zend op regelmatige basis (1x per week tot 4 weken) een nieuwsbrief waarin je een bepaald onderwerp centraal stelt. Over dit onderwerp geef je dan enkele praktische tips waar de lezer meteen iets mee kan. De lezer krijgt zo de gelegenheid je (nog) beter te leren kennen, een klik met je te krijgen en je bouwt aan een vertrouwensrelatie.Ik werk hiervoor zelf met een handige webtool met autoresponder waarmee je tot 1000 mails in de maand gratis mailingen kunt verzenden. Je kunt zo via de link vrijblijvend een testaccount openen. En mocht je er serieus mee aan de slag gaan, dan heb ik hiervoor een e-handleiding geschreven.
  4. Combineer dit met een blog
    De kracht van een ezine via een webtool is dat elke aanmelding hierop meteen genoteerd wordt in een datamailinglist. Het nadeel is dat je er verder geen publieke conversatie mee kunt creëren of het je vindbaarheid op google verhoogt. Dat is wel als je het combineert met een gratis blog, zoals WordPress. Hoe je dit met elkaar combineert, kun je meteen zien in hoe ik het heb gedaan. Je hebt mijn nieuwsbrief in je mailbox ontvangen en voor het verder lezen van het artikel moest je op een link klikken die je naar mijn blog leidde.
  5. Zorg voor een inschrijflink op je site
    Je wilt het liefst dat elke bezoeker van je website een cliënt van je wordt. In de meeste gevallen gebeurt dit natuurlijk niet. Vaak surft iemand weer verder en vergeten ze dat ze op jouw site zijn geweest. Je kunt dit ondervangen door een inschrijflink op je website te plaatsen, waarmee de bezoeker een leuk aardigheidje van je ontvangt over een voor hem of haar belangrijk onderwerp. Met natuurlijk de mededeling dat zij vervolgens periodiek een nieuwsbrief van je ontvangen.De optie van inschrijflink is gekoppeld aan het bij punt 3 genoemde ezine-programma. Deze kun je op zowel je website als je blog plaatsen.

Kost dit allemaal nu veel tijd?
Het opzetten van een eenvoudige ezine en blog kun je met een avondje geregeld hebben. De webtools daarvoor hebben duidelijke helpmenu’s om je uit te leggen hoe het werkt en zijn zeer gebruiksvriendelijk. Voor diegene die minder zin hebben om het helemaal alleen uit te pluizen heb ik voor het ezine een e-handleiding geschreven. Daarnaast kost het je circa 1 á 2 uur per keer tijd om een artikel te schrijven (circa 600 woorden) die je vervolgens op je blog plaatst en via je ezine mailt naar je mailinglijst.

Het is tijd die makkelijk te investeren is. Zonder dat je er de deur voor uit hoeft en allerlei kosten voor hoeft te maken, draagt het bij aan het vinden en binden van je cliënten.

Leave A Response

zes − vijf =

* Denotes Required Field