6 Stappen hoe je SNEL ‘expert’ wordt

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Collega professionals worden vaak wat zenuwachtig bij het idee dat ze ergens expert in zouden moeten zijn om een bloeiende praktijk te creëren.

Expert…

Dat klinkt zo dat je nog beter bent dan beter, beter dan wie dan ook. Als expert ben je de beste. En er zijn ongetwijfeld écht hele goede experts in jouw branche te vinden, die misschien wel beter zijn dan jij.

Ik geef je meteen drie belangrijke omdenkende mindsets mee.

  1. Vergelijk jezelf NIET met andere experts. Zie jezelf als een professional die ergens goed in is en die iets kan oplossen voor jouw ideale cliënten.
  2. Het is de cliënt – en niemand anders – die bepaalt of jij expert bent.
    Dat gezegd hebbende… het helpt wel als je de cliënt helpt in te zien dat jij ergens expert (goed) in bent 🙂
  3. En… je bent expert in de ogen van je cliënt als hij hele goede resultaten behaalt dankzij jouw service.

Hoe kun je nu heel snel expert in iets worden? Zelfs als je nog afstuderende bent of net klaar bent met je beroepsvormende studie. Ik heb 6 stappen voor je.

1) Neem één specifiek probleem dat jij kunt oplossen

Ongetwijfeld kan jij een heleboel, maar om snel expert te worden, is het belangrijk dat jij één specifiek dringend probleem neemt dat jij adequaat kunt oplossen. Je cliënt is namelijk maar in één ding geïnteresseerd… de oplossing. Liefst zo snel, simpel, pijnloos en met de grootste (positieve) impact en transformatie mogelijk. Degenen die dan dit probleem hebben, is jouw ideale cliënt.

2) Creëer hier een high-end programma voor

Ga geen uurtje-factuurtje begeleiding aanbieden, maar creëer een 60 of 90 dagen high-end programma waarbij je hun stapsgewijs helpt hun probleem op te lossen. Dit betekent dus dat je een probleem definieert dat geen máánden nodig heeft om opgelost te worden, maar dat het iets is wat dankzij jouw begeleiding snel tot transformatie leidt.

High-end betekent ook dat je het op een bepaalde prijs positioneert. Het fascinerende is dat mensen onbewust denken dat duurder altijd beter is. Aan jou uiteraard om dat waar te maken, zie zo punt 3.

En aansluitende tip: je kunt aansluitend op deze 60 of 90 dagen altijd nog met een vervolgtraject komen voor nog meer resultaten.

3) Doe hier een case study mee met 2 á 3 cliënten

Vind 2 of 3 cliënten die graag jouw programma willen doen. Presenteer het als een case study, een pilot, waarbij je graag wilt meten wat de transformatie is die men heeft behaald vanaf het moment dat zij bij je waren gestart. Dus hoe was de situatie toen ze bij je begonnen en hoe is de situatie na afronding van het programma? Dat kun je met een paar simpele vragen helder krijgen.

Doe dan uiteraard je uiterste best om je cliënt zoveel mogelijk te helpen het gewenste resultaat te behalen. Zonder overigens de verantwoordelijk van je cliënt over te nemen (een valkuil van veel professionals)!

4) Zorg voor testimonials

Spreek met je cliënten meteen bij het begin af dat ‘Ja!’ zeggen tegen de case study betekent dat ze bereid zijn mee te werken aan een testimonial. Op voorwaarde uiteraard dat ze tevreden zijn. Maar zijn ze tevreden, dan krijg jij zoals afgesproken je testimonial. Deze testimonials zijn GOUD waard. Ik kan het niet genoeg benadrukken, die 2 of 3 testimonials gaan jouw nog veel meer cliënten opleveren. Oftewel GEEN testimonials betekent dat je geld en waarde bieden laat liggen!

Testimonials verzamelen moet als een pavlov-reactie in je mindset zitten. Het maakt of breekt je praktijk… en het zo’n kleine moeite dat een gigantisch verschil maakt!

Trouwens: het is enorm empowerend om de testimonials te lezen van jouw cliënten en wat ze hebben bereikt en ervaren dankzij jouw begeleiding. Een zeer effectieve remedie tegen de veelvoorkomende en ondermijnende onzekerheid over wat je hebt te bieden!

5) Promoot je testimonials op allerlei mogelijke manieren

Promoot dan je testimonials op allerlei manieren. Zo doe ik dat zelf bijvoorbeeld zo als collega therapeut / coach via www.lichtopjezelfacademy.nl/testimonials Zet ze in je nieuwsbrief, op je website, op social media enzovoort. En wat betreft je nieuwsbrief, ook al heb je er maar 2 of 3 in het begin, herhaal ze gewoon weer als ze allemaal aan de beurt zijn geweest.

6) Trek meer cliënten aan en vergroot je zichtbaarheid en social proof

En ga dan door met nog meer cliënten aantrekken, vergroot je zichtbaarheid op allerlei manieren. En zorg ervoor dat je zo veel mogelijk testimonials blijft verzamelen, zodat jouw social proof, geloofwaardigheid en expertstatus blijft groeien.

Wil je hier veel meer over weten. Zie dan het Marketing Handboek voor een Succesvolle Praktijk dat ik samen met social media best seller auteur Jeanet Bathoorn heb geschreven en vanaf 12 februari 2015 op de markt is. Je kunt hier alvast een gratis voorproefje downloaden.

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Leave A Response

vier × vijf =

* Denotes Required Field