Hoe jij het uurtje-factuurtje werken loslaat zonder je beste cliënten te verliezen

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Je weet dat het tijd is om met mensen op een hoger niveau te werken tegen een high-end tarief… maar je houdt jezelf tegen omdat je bang bent dat jij je beste cliënten verliest. En je hebt geen idee hoe je de transitie moet maken van uurtje-factuurtje gericht werken naar high-end programmagericht werken. Of misschien ben je wel bang dat ze zullen denken dat je hebberig bent en dat het je alleen maar om het geld gaat…

Het is heel makkelijk om te geloven dat lage tarieven je genereus en ‘niet commercieel’ laten overkomen. Maar het levert menig professional het probleem op dat ze te weinig verdienen en ze er een baan naast moeten hebben om toch hun praktijk te kunnen blijven doen. Een pijnlijk conflict! En dat terwijl je het allerliefst mensen helpt.

Het goede nieuwe is, dat er een eenvoudige manier is om jezelf naar een hoger niveau te tillen terwijl jij je cliënten recht blijft doen en jij de waarde claimt van jezelf en de transformatie die je hebt te bieden. Dit geldt dus in het bijzonder voor jou als jij met cliënten werkt vanuit het uurtje-factuurtje principe.

Ik heb vijf stappen voor je hoe je die transitie kunt maken.

Stap 1: Neem de beslissing en kies een datum

Voordat je overschakelt naar high-end programma’s en tarieven moet je 1000% afgestemd zijn op deze nieuwe manier van werken. Dit betekent dat jij je waarde móet claimen die je cliënten ontvangen door met jou te werken.

Denk aan je 3 beste cliënten en maak een gedetailleerde lijst van alles wat ze hebben bereikt sinds ze met jou hebben gewerkt. Het is niet toegestaan jezelf tekort te doen en bescheiden te zijn! Claim je aandeel hierin en hoe jij ze hebt geholpen.

Kies vervolgens de laatste dag dat jij je huidige tarief accepteert. Dit is de datum waarop je huidige cliënten of met jou de transitie maken naar je nieuwe aanbod of het traject bij jou afronden.

Bonustip: een transitieperiode van maximaal 3 maanden is hierbij gebruikelijk.

Stap 2: Bepaal je nieuwe high-end aanbod

Creëer een programma waarmee jij je service gaat aanbieden en focus je op de resultaten die je programma de cliënt kan opleveren.

Hoeveel moet je vragen voor dit programma? Dat hangt natuurlijk helemaal af van wat je biedt en de resultaten die mogelijk zijn doordat cliënten met jou werken. Maak een lijst van concrete voordelen en resultaten die jouw programma cliënten oplevert. Neem dan de beslissing wat je nieuwe tarief is.

Bonustip: Als jij je ongemakkelijk voelt bij het tarief dat je wilt vragen voor je high-end programma stel jezelf dan deze vraag, “Wat moet dit programma bevatten en wat moet er gebeuren voor mijn cliënten zodat dit tarief het voor hen waard is?”

Stap 3: Breng je high-end programma in de wereld

Ongeacht de datum die je in stap 1 hebt gekozen, ga jij je nieuwe aanbod vanaf het moment dat het klaar is, aanbieden aan elk nieuw cliënt waarvan jij denkt dat geschikt is voor je programma. Dit biedt je de gelegenheid ervaring op te doen in het vragen van je nieuwe tarief en het geeft je vertrouwen een boost als nieuwe cliënten ‘Ja!’ zeggen. Je hoeft hen dus niet te vertellen dat jij met nieuwe tarieven bent gaan werken. Ze weten niet beter en de kans is zeer groot dat ze je tarief zonder verdere vragen accepteren.

Bonustip: zorg dat je op dit moment niet meer je (uur)tarieven op je website communiceert om verwarring en verkeerde verwachtingen te voorkomen.

Stap 4: Heb ‘het gesprek’ met je huidige cliënten

Plan voor de datum (van stap 1) een tijd in om contact te hebben met je huidige cliënten om ze te informeren over je nieuwe manier van werken.

Sta jezelf toe dat de energie van dit gesprek positief, opwindend en perspectief biedend is. Vier wat je tot op heden hebt samen met de cliënt hebt bereikt en geef ze de mogelijkheid om verder met jou te werken op een diepgaander niveau.

Stap 5: Blijf alert op je mindset

Ga je cliënten kwijtraken doordat jij je tarieven verhoogt?

Het antwoord is… dat zou mogelijk kunnen zijn. EN… dit is helemaal OK. Onthoud dit:

  • Je inkomen gaat stijgen door je nieuwe tarieven en het verlies (royaal) compenseren voor de cliënten die niet met je willen blijven werken
  • Je biedt je service aan op een programmagerichte manier waardoor je veel meer waarde kunt bieden dan je voorheen deed via het uurtje-factuurtje werken
  • Je hebt geen controle over de reactie van een ander, alleen over die van jezelf
  • Je hoeft minder hard (uren) te werken waardoor er tijd vrijkomt om te gebruiken op de manier die jij wilt
  • Betere inkomsten door je high-end tarieven geven rust waar eerder financiële stress was, hierdoor kun jij je (nieuwe) cliënten nog beter van dienst zijn
  • Je kunt stoppen met je baan en je volledig richten op je praktijk, zodat je juist nog meer mensen kunt helpen
  • Het dient jou en de cliënt niet om met mensen te werken die niet passen bij de groei en ontwikkeling die jij doormaakt naar een volgende stap in je praktijk

De transitie maken naar een high-end programma is een empowerend besluit dat je visie voor wat je wilt bieden aan de wereld ten goede gaat komen. Door dit simpele stappenplan te volgen, verzeker jij je ervan dat jij met de juiste cliënten blijft werken die niets liever willen dan met jou te werken.

 

P.S. Ben je nieuw op deze site, lees dan meer over deze manier van werken in het gratis deel dat je kunt downloaden van het Marketing Handboek voor een Succesvolle Praktijk dat ik samen met social media best seller auteur Jeanet Bathoorn heb geschreven: download hier.

P.P.S. Ben je geïnteresseerd om high-end programma gericht te werken en wil je dit graag met mijn persoonlijke begeleiding doen zodat je het op de beste en snelste manier in de wereld zet? Lees hier dan alles over mijn programma High-End Platina Programma Geheimen

 

 

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Leave A Response

18 − acht =

* Denotes Required Field