5 redenen waarom je niet meer zonder social media kunt

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Allereerst, voordat we in een woordenspel belanden, natuurlijk kún je zonder social media. Maar in dit artikel wil ik je vertellen waarom jij als professional vandaag de dag niet meer om social media heen kunt en hoe het je helpt een bloeiende praktijk te bouwen.

De ene professional loopt er mee weg en de ander heeft er allerlei bezwarende ideeën over die hem of haar ervan weerhouden het actief te gebruiken. Zelf ben ik zo’n anderhalf jaar geleden gestart en maak daarbij vooral actief gebruik van twitter. Ik had hier de nodige negatieve beeldvorming over, maar stond open voor de voordelen die anderen mij vertelden en mij aanspraken. Ik was bereid het een kans te geven en het gaan ervaren. Gelukkig maar! Want inmiddels kan ik uit ervaring zeggen dat social media een krachtig instrument is dat mijn activiteiten een enorme boost heeft gegeven. Het is niet alleen een kwestie van strategisch moeten, want ik heb daarin ontdekt dat het ook ontzettend leuk is. Hieronder geef ik je een vijftal zakelijke redenen wat social media voor jou kan betekenen.
1.       Het is waar de meeste mensen (lees potentiële cliënten) actief op zijn
 
Voor veel therapeuten is social media nog een ‘ver van mijn bed show’. Maar een basaal marketingprincipe is dat jij je marketing doet waar je doelgroep zich bevindt. En niet alleen is je doelgroep heel makkelijk te bereiken via Social Media, het hangt daar ook nog eens massaal op uit. Wist je dat Facebook in Nederland sinds afgelopen februari 8,743 miljoen bezoekers trekt, waarvan de grootste groep tussen de 25 en 34 jaar is. Hierna volgt Hyves met 5,961 miljoen bezoekers, Linkdedin met 3,602 miljoen en Twitter met 4,222 miljoen bezoekers. Om het concreter te maken: zo heb ik zelf inmiddels door deelname aan een aantal platforms een potentieel bereik van zo’n 5.000 directe verbindingen (zoals volgers, linken, vrienden, nieuwsbrieflezers). Een bereik dat exponentieel vergroot wordt op het moment dat mijn berichten verspreid worden in hun netwerken.
2.       Een uiterst krachtige manier om zichtbaarheid en expertstatus te creëren
Social Media is een prachtig platform om zichtbaarheid te creëren. Als jij wilt dat cliënten naar je toekomen op een andere manier dan bijvoorbeeld mond-tot-mond, doorverwijzing of de beroepsvereniging – wat veelal een passiever gebeuren is – dan kun je dit actief bewerkstelligen door jezelf te laten op één of beter nog meerdere platforms. Door gerichte content te plaatsen laat je mensen zien wat jouw specifieke deskundigheid is. Letterlijke zichtbaarheid is zelfs in een oogwenk te realiseren door YouTube-filmpjes te maken. Je geeft mensen de kans geven je leren kennen, je sympathiek te vinden en je te vertrouwen. En mogelijk dat je dan ooit eens iets voor hen kan betekenen of zij anderen in hun omgeving op jouw bestaan en expertise attent maken.
3.       Creëren van communicatie, interactie en verbinding.
 
Social Media biedt een ongelooflijk laagdrempelig en veilig platform waar communicatie kan ontstaan tussen therapeut en mogelijke cliënt en tussen de mensen onderling over een specifiek onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan het houden van een online spreekuur via twitter of facebook, het creëren van groepen op bijvoorbeeld LinkedIn waar deelnemers van een cursus contact met elkaar kunnen onderhouden. Niemand hoeft er de deur voor uit, het gebeurt allemaal vanuit je gemakkelijk stoel en op het moment dat jij daar zin in en tijd voor hebt.  
4.       Het hoeft je niets tot weinig tijd en geld te kosten
Het afsluiten van een account op de gangbare social media platforms kost je helemaal niets. Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, bloggen, nieuwsbrieven versturen…  het is allemaal gratis. Dat hoeft overigens niet zo te zijn met nieuwsbrieven, maar de tool waar ik deze nieuwsbrief mee verstuur is gratis te gebruiken tot 1000 mails in de maand (bij meer interesse klik hier). Het enige wat het van je vraagt is tijd, maar zelfs hiervoor zijn een aantal zeer slimme hulpmiddelen aanwezig waardoor je veel tijd kunt besparen. Er zijn namelijk een aantal zaken die je kunt automatiseren, zoals het verzenden van bepaalde twitter- of facebookberichten op een bepaalde dag en tijdstip. Of je kunt automatisch mensen (terug)volgen via twitter die tot jouw doelgroep behoren. Je doet hiervoor één keer het werk en voor de rest gaat de betreffende tool als efficiënte online assistent aan de slag. Het voordeel hiervan is dat je over de dag frequente zichtbaarheid creëert, je doelgroep voedt met nuttige informatie, maar intussen zelf niet online bent en bezig met je praktijk of andere prioriteiten. En als je dan tijd en zin hebt, ben je zelf live actief. Op deze wijze ‘kost’ Social Media mij gemiddeld een half uur per dag.
5.       Inzicht in behoeftes en problemen bij je doelgroep
 
Veel professionals maken de vergissing dat ze denken te weten wat er bij hun doelgroep leeft zonder het hen expliciet te vragen. Wil je echt zeker weten welke problemen er bij mensen leeft, waar ze van dromen in relatie tot dat wat jij hen te bieden hebt: vraag het ze! En dan gaat uiterst makkelijk via social media. Zo is er op Twitter het fenomeen #durftevragen. Stel een vraag, poneer een stelling, plaats een online test of enquête en meestal volgen hier wel reacties op. Het kan zijn dat je de juiste inschatting hebt van de problematiek, maar vaak blijkt dat je doelgroep net wat andere woorden gebruikt van wat ze willen en last van hebben dan dat jij dit doet. Het helpt je dus de juiste taal te spreken, waarmee jij de mensen nog beter kunt bereiken. Maar daarnaast laat je wederom op deze wijze je expertstatus zien en de bereidheid te luisteren naar wat je doelgroep te vertellen heeft.
Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Leave A Response

zestien − 1 =

* Denotes Required Field