Vijf tips om jouw roze koe te ontdekken

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Bij het begeleiden van therapeuten merk ik dat één van de gebieden waar ze mee worstelen, het omschrijven is van dát unieke waarmee zij zich onderscheiden van anderen in hun vakgebied. Ook wel jouw unieke roze koe die opvalt in het weiland tussen alle andere koeien. Ik hoor dan vaak zeggen: “Ik doe hetzelfde als andere therapeuten”, of “Ik vind dat zo ego en opschepperig” of “Het gaat niet om mij maar om de cliënt” of “Ik weet het eigenlijk niet”. Dit moeilijk vinden of zelfs weerstand bij hebben om je roze koe – oftewel je onderscheidend vermogen – te uiten wordt een belangrijk obstakel als jij cliënten wilt aantrekken.

Soms moet ik behoorlijk diep doorvragen om meer duidelijkheid te krijgen over wie de therapeut is en wat het unieke is dat deze te bieden heeft. Het verrassende is keer op keer hoe men inziet dat men wel degelijk heel uniek en onderscheidend is in plaats van ‘net zoals de rest te zijn’. Door deze dieptevragen ontstaat helderheid hierover wat men anders nooit alleen bedacht zou hebben.

Jij bent UNIEK

Jij bent zelfs expert in jouw uniek zijn! Niet alleen mag jij alle ruimte hiervoor innemen, het is zelfs essentieel als jij er bovenuit wilt springen en jezelf zichtbaar wilt maken. Het is belangrijk je te realiseren dat jij door jezelf te onderscheiden van anderen NIET zegt dat je ‘beter’ of ‘meer’ bent dan andere therapeuten (alhoewel dit wel het geval zou kunnen zijn). Jij BENT net zoals iedereen IS. Het helpt alleen je potentiële cliënten een beeld te geven van wie jij bent en op welke wijze dit hun kan helpen.

Ook al denk jij dat je hetzelfde doet als menig ander college in je vakgebied, jij bent ALTIJD ONDERSCHEIDEND in wie jij bent, de wijze waarop jij ondersteunt en de voordelen die dit de client biedt. Veel therapeuten proberen iedereen te helpen, maar als goed is weet je als therapeut dat niet elke client geschikt is door jou geholpen te worden. Waarom zou jij je dan niet richten op die cliënten die precies bij jou passen?

Om tot de kern te komen: jij bent uniek en jouw potentiële cliënten willen weten waarom jij uniek bent. Het is je taak hen dit te vertellen; je maakt het hun op deze manier makkelijk, waarmee jij ze helpt.

Tips om jouw uniekheid te ontdekken

Er zijn veel manieren om te ontdekken hoe jij als therapeut uniek bent. Hieronder heb ik er een vijftal genoemd om je hiermee op weg te helpen.

Bepaal je niche

Het kiezen van een niche kan een fantastische manier zijn om jezelf te onderscheiden. In een markt die barst van de therapeuten en coaches wil jij er niet één van de zovelen zijn maar liefst die ene die anders is dan de anderen. Door jouw anders zijn creëer je een zichtbaarheid van waarin jij jezelf als specialist en expert neerzet. Potentiële cliënten willen nu eenmaal geloven dat zij werken met de allerbeste.

Persoonlijkheid

Wat is er uniek aan jou? Is er iets special en interessants dat jouw cliënten over jou zouden willen weten? Welk verhaal kan jij delen dat zo overtuigend is dat dit laat zien wie jij bent, waar jij voor staat en mogelijk verklaart waarom jij de beste bent in dat wat jij doet? Waar loop jij helemaal warm voor, wat is jouw passie? Wat zeggen cliënten over jou? Vraag je dit laatste trouwens wel eens aan je cliënten?! Als je vaak te horen krijgt dat je grappig bent of juist confronterend, gebruik dit dan op je website en andere marketinguitingen. Je krijgt dan die cliënten die zich hier tot aangetrokken voelen.

Speciale trainingen en methoden

Maak jij gebruik van special training of methoden die aantoonbaar tot beter resultaat leiden? Of beter nog: misschien heb je een eigen methodiek ontwikkeld waar je veel positieve resutaten mee bereikt. Als dit het geval is, maak dit dan zichtbaar op je website, bij voorkeur ondersteunt door testimonials van cliënten die zich positief uitlaten over jouw methode.

Persoonlijke ervaring

Heb jij misschien persoonlijk ervaringen waarin potentiële cliënten zich kunnen herkennen en ondersteunend voor hen kan zijn? Niet elke therapeut wil (of mag van een beroepsvereniging) niet zijn persoonlijke ervaring delen, maar als jij je hierbij op je gemak voelt, kan het jouw geloofwaardigheid een enorme boost geven. Jij bent dan dé  ervaringsexpert die de client helpt met een soortgelijke ervaring. Niets werkt zo sterk voor een expertstatus als het principe van ‘het recht verdiend’: je hebt het recht verdiend specialist te zijn. Jouw succes geeft de client de hoop dat dit succes ook voor hem of haar is weggelegd. Want als jij het kon, dan kan de client het ook. Dankzij jouw ervaring kan jij juist helpen bij dat wat wel of niet werkt en gedaan moet worden.

Resultaten

Zijn er wellicht specifieke resultaten die jij realiseert met jouw cliënten die niet standaard zijn in jouw vakgebied of op een of andere wijze eruit springen? Om een voorbeeld te geven: misschien werk jij regelmatig met een cliënten die al van alles in therapieland geprobeerd hebben om verlichting te vinden in hun depressie. Dankzij jouw begeleiding hervinden deze cliënten weer hun levensvreugde. Je kunt jezelf dan als expert neerzetten als ‘dé therapeut om naar toe te gaan als je depressief bent en niets anders meer werkt’.

Krijg dus voor jezelf duidelijk waarin jij onderscheidend bent. Als jij het niet duidelijk hebt, is het ook niet duidelijk voor je potentiële client en ben jij een van de zovele therapeuten. Belangrijk is wel dat je niets verzint. Wees authentiek en waarachtig! Wel kun je accenten benadrukken omdat dit helpt de boodschap over te brengen bij de potentiële cliënten, maar altijd gegrond in waarheid. Zorg ervoor dat dit dan op je uitingen op je website, foldermateriaal enzovoort terug te vinden is.

Vind je het lastig om je uniekheid te bepalen? Vraag het dan aan je cliënten, vrienden, collega’s of een marketing specialist of tekstschrijver. Uiteindelijk ontdek je zeker iets waarmee jij jezelf kunt onderscheiden van anderen, waardoor jij een bloeiende praktijk kunt bouwen met jouw ideale cliënten.

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Leave A Response

vier × 3 =

* Denotes Required Field