3 Effectieve Manieren om Cliënten je Tarieven te Laten Betalen

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Tarieven zijn keer op keer een aandachtspunt voor transformationele professionals. Wat vraag je en vooral… zijn cliënten bereid dit te betalen?

Als je praktijk goed loopt, je hebt voldoende cliënten en inkomsten, is het niet zo’n issue. Maar als je niet voldoende cliënten aantrekt, je (net) niet voldoende verdient én bovenal, je moet er van leven, dan ontstaat er een serieus spanningsveld.

Ik zie collega’s om mij heen die hun droom willen leven, die zich geroepen voelen specifieke anderen te helpen, maar financieel een stressvol en onzeker bestaan leiden. De overvloed aan liefde in het hart om er te zijn voor anderen, vertaalt zich niet in een geruststellende financiële overvloed. Met alle gevolgen van dien…

Ik heb altijd van mijn praktijk kunnen leven en ook heel lang zelfs móeten leven, maar dat was nooit een vetpot. Dat is veranderd sinds ik een jaar of twee niet meer werk volgens het uurtje-factuurtje principe. Vanaf toen is het revolutionair veranderd… in positieve zin 🙂 Dat gun ik jou ook!

Hier drie tips hoe jij cliënten jouw tarieven laat betalen en financiële overvloed begint te creëren in je leven:

1. Waardeer het geloof in jezelf fors op

Vroeger dacht ik: ‘Ja, natuurlijk heeft een tarief alles te maken met de waarde die ik mijzelf geef’ of net het andere ‘Mijn eigenwaarde heeft helemaal niets te maken met mijn tarief’. Beide zijn waar noch onwaar 🙂 Maar het fascinerende is dat op het moment dat we het gaan hebben over het vragen van hoge tarieven, écht hoge tarieven, men zegt: ‘Ja maar, zoveel kan ik niet vragen, dat gaan cliënten noooooit betalen, wie ben ik om dat te vragen, zoooo goed ben ik nu ook weer niet, dan prijs ik mijzelf uit de markt en gaat men naar anderen’.

Dit heeft in essentie te maken met het geloof in jezelf en dat wat je hebt te bieden. Je projecteert dit dan buiten je: op cliënten die dit wel of niet gaan betalen en het je wel of niet uit de markt prijzen. Maar het begint in jezelf!

Heb jij jezelf wel eens gerealiseerd, écht gerealiseerd, hoe waardevol het is wat jij hebt te bieden?

2. Zorg dat je héél goed bent in het oplossen van minimaal één specifiek probleem

Therapeuten en coaches kunnen heel veel verschillende soorten problemen oplossen. En dat doen ze ook! Sterker nog, men helpt het liefst zoveel mogelijk mensen met zoveel mogelijk verschillende problemen, om zo zoveel mogelijk te kunnen verdienen.

Fout!

En als het goed is, bewijst de praktijk dit aan je, doordat je worstelt om voldoende inkomsten te realiseren.

Kies één specifiek probleem waar jouw ideale cliënt mee worstelt en jij een oplossing voor hebt. Zorg dat je daar zichtbaar mee wordt en hele goede resultaten in behaald. Hoe meer en beter de resultaten, hoe waardevoller jouw oplossing wordt.

3. Verkoop waarde, geen geld

Professionals en cliënten houden elkaar gevangen in de uurtje-factuurtje dans. Cliënten verwachten een zeker uurtarief te betalen en professionals worden verondersteld een zeker (soms zelfs voorgeschreven) uurtarief te vragen. De potentiële cliënt die op zoek is, legt deze tarieven dan naast elkaar en maakt de voor hem meest aantrekkelijke (vaak financieel voordelige) keuze.

Maar er is één aspect wat veel belangrijker is dan het tarief. Namelijk de waarde van dat wat je hebt te bieden. Het verrassende is dat cliënten bereid zijn veel meer te betalen als ze het vertrouwen hebben dat ze veel meer waarde krijgen. Als jij deze waarde gaat positioneren, zul je zien dat je cliënten niet alleen bereid zijn je tarieven te betalen, maar zelfs (véél) hogere tarieven!

Mis dit niet!

Binnenkort geef ik samen met Peter de gratis webinar ‘Hoe Je Vraagt Wat Je Waard Bent & Cliënten Je Dit Graag Betalen’. Wil je hier veel meer over weten en je inkomen met 20-30-40% procent laten stijgen, lees er hier dan meer over en meld je aan.

Deel en inspireer anderen!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Leave A Response

13 + drie =

* Denotes Required Field